VIDEO
5 Kepentingan
Kajian (Bab 1)
Okay. Kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan
atau jelaskan dengan terperinci ya. Kerana di sini biasanya kita dalam borang
pemeriksa, kita ada satu bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian
ini. Kalau kajian tak penting, kenapa pula kita kena jalankan kajian. Jadi,
sebab itulah, sebab ada kepentingan kita jalankan kajian. Jadi, untuk bahagian
ini kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan
kajian ni dibawahnya kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi bahagian ini kita
kena ambil ya. Kalau contohnya sekarang kajian kita tentang Wacana Tekstual
Skrip Animasi Cerita Rakyat. Jadi apa kajian ini penting kerana apa ya, untuk
siapa. Jadi kita kena nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian ini kita kena
jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi, kalau daripada kajian ini, kita
lihat mungkinlah kepentingan kepada masyarakat.
Jadi apa dia? Kena huraikan bawah ini. Jadi masyarakat tu
besar. Jadi bila besar tu kita huraikan dalam satu perenggan. Kemudian kita
kecilkan lagi 16.2. Apa yang kecil lagi. Okay contohnya Kementerian
Pelajaran/Kementerian Pendidikan contohnya. Jadi letak tajuk ini, maknanya
kajian ini penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah dia kenapa dia penting.
Tapi pastikan bila kita nak hurai tu kita kaitkan balik dengan kajian kita.
Maknanya tajuk kita tu kajian kita dari segi mana, dari sudut mana yang penting
tu. Jadi, kemudian turun lagi yang lebih kecil lagi mungkin sekolah. Okay,
sekolah tu dari sudut mana, dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah
ia penting kepada guru sahaja? Guru besar ataupun pelajar? Jadi itu yang lain
pulak.
Jadi yang ini kita boleh letak pelajar. Jadi, daripada
besar hinggalah ke kecil. Okay, jadi sekarang ni pelajar. Dari segi mana yang
penting ni. Huraikan pulak dalam satu perenggan. Kemudian yang sini mungkinlah
guru. Okay, sebab guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan
pembelajaran (P&P) ye. Jadi kita huraikan dari segi apa. Jadi dalam ini
kadang kala okay didapati ada penyelia yang mengatakan bahawa setiap huraian
dekat dalam ini, setiap huraian yang awak dah jelaskan untuk sub-sub topik ini
perlu disokong dengan sarjana lain ataupun kajian-kajian lain. Boleh juga
sebenarnya macam saya katakan terpulang kepada penyelia kerana saya ulang lagi
sekali iaitu kita ni penyelia ye. Semua mempunyai different school of thought. Okay, pemikiran kita berbeza. Jadi,
mungkin ada penyelia kata okay awak letak sokongan untuk tiap satu. Kenapa
pentingnya kepada masyarakat. Kenapa penting kepada Kementerian? Kenapa
sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru?
Jadi kena ada sokong. Jadi macam saya, bagi saya kalau
dihuraikan di sini sebab bagi saya ialah kepentingan kajian ni, menurut kajian
ya, kepentingan ini menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di
sini berkait rapat dengan kajian kita. Maknanya huraikan dari sudut mana
pentingnya. Jadi bila kita buat huraian kalau bagi saya kalau tidak ada rujukan
pun tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas.
Untuk setiap satu. Betapa pentingnya tiap-tiap satu ini, betapa pentingnya
kajian kepada ni masyarakat, kementerian, sekolah, pelajar dan guru. Okay,
jumlah kepentingan ini biasanya ialah takkan kita nak letak satu kepentingan
sahaja. Nampak sangat tak penting kajian ini ya. Jadi kita biasanya kita akan
letaklah minima tiga. Okay. Maksima lima. Ini biasalah kalau misalnya nak lebih
dari lima boleh. Tetapi kalau terlampau banyak sangat mungkin yang banyak itu
dalam kategori yang sama. Jadi tidak perlulah kita nak letak banyak sangat
sub-subtopik. Kita boleh cantumkan ia, cantumkan supaya ia menjadi satu
subtopik yang lain.
Hal ini kerana apabila terlalu banyak kadang-kadang sebagai
pemeriksa kita lihat okay kenapa ini sama dengan ni. Contoh ye. Ini sama dengan
ni. Ini sama dengan tu. Kenapa awak perlu huraikan, nak pecah pecahkan dia
pula. Jadi kalau minima tiga okay. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat ya
bila buat penyusunan kepentingan kajian ni mestilah daripada besar. Masyarakat
tu luas ya. Kecil, kecil, kecil, akhirnya individu ya. Kepada pelajar, guru.
TEKS SASARAN
Significance of the
Study (Chapter 1)
Chapter 1
1.6 Significance of the
study
Okay. The importance of this study we do have to tell or
explain in detail yes. Because here we are usually in the examiner form, we
have a section that shows what the importance of this study. If research is not
important, why do we have to conduct research. So, that's why, because it is
important that we do research. So, for this section we will write using
subtopics. So subtopic the importance of this study under which we have other
subtopics. So we have to take this part. For example, now our study on the
Textual Discourse of Folklore Animated Script Script. So what is this study
important because what is it, for whom. So we have to state. But in the
importance of this study we have to explain according to the big first. So, if
from this study, we see possible importance to society.
So what is he? Need to describe below. So the community is
big. So when it is big we describe it in one paragraph. Then we shrink again
16.2. What a little more. Okay for example Ministry of Education / Ministry of
Education for example. So put this title, it means this study is important for
this one. So explain below why he is important. But make sure when we want to
explain that we link back to our study. The meaning of our title is our study
in which direction, from which angle is important. So, then down again the
smaller one might be school. Okay, from which school, from which point of view
is this study important. So is it important for teachers only? Headmaster or
student? So that's another pulak.
So this one we can place students. So, from big to small.
Okay, so now this is a student. In which sense is this important. Explain pulak
in one paragraph. Then the one here might be the teacher. Okay, because
teachers need to provide materials for teaching and learning (T&L) ye. So
we describe in what terms. So in this sometimes okay it is found that there are
supervisors who say that every description is close in this, every description
that you have explained for these sub-topics should be supported by other
scholars or other studies. It can also be like I said it depends on the
supervisor because I repeat again that we are the supervisor. All have
different schools of thought. Okay, our thoughts are different. So, maybe a
supervisor says okay you put support for each one. Why it is important to
society. Why is it important to the Ministry? Why school? Why students? Why
teacher?
So there must be support. So like me, for me if described
here the reason for me is the importance of this study, according to the study
yes, this importance is according to your own study. So when we make a
description here it is closely related to our study. Meaning explain from which
angle it is important. So when we make a description if for me if there is no
reference it does not matter because the description you wrote in this is
already quite clear. For each one. How important each of these is, how
important the study is to this community, ministry, school, students and
teachers. Okay, this amount of interest is usually that we do not want to put
only one interest. It seems that this study is not very important. So we
usually we will place a minimum of three. Okay. Maximum five. This is normal if
for example you want more than five can. But if it is too much it is very
possible that many are in the same category. So there is no need for us to put
a lot of very sub-subtopics. We can put it together, put it together so that it
becomes another subtopic.
This is because when there are too many sometimes as
examiners we see okay why this is the same as this. An example is. This is the
same as this. This is the same as that. Why do you have to explain, want to
break break him anyway. So if at least three is okay. So we can collect. So
remember that when compiling the importance of this study must be from large.
The community is vast. Small, small, small, finally individual yes. To
students, teachers.
Comments
Post a Comment