BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(7)


 

Video 7 

Sorotan Kajian

Dalam sorotan kajian, 2.1 Pengenalan

Seperti biasa dalam pengenalan kita nak huraikan apa ada dalam bab ini, juga kita jelaskan juga bahawa dalam bab ini juga terdiri daripada dua subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita. Jadi, dicadangkan, biasanya kalau untuk master, bacelor dan juga diploma kita ada boleh dua subtopik sebab itu terpulang kepada berapakah pemboleh ubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian, PhD pula, kadang-kadang ada tiga subtopik atau pun dua. Kita tengok juga apa pemboleh ubah dalam subtopik ini.

Contohnya, kajian secara menyeluruh dahulu,

2.2 Kajian tentang Wacana

Jadi mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja. Jadi kajian tentang wacana ini, kita letaklah kajian-kajian yang lepas. Pastikan bahawa kajian itu;

1.    5 tahun ke belakang.

Sudah saya jelas banyak kali bahawa 5 tahun ke belakang maknanya, tahun yang awak hantar tesis, tolak belakang 5 tahun dan bukannya tahun awak daftar. Contohnya, kalau kita daftar tahun 2020 kemudian awak nak tolak pula 5 tahun ke belakangnya. Ini salah kerana awak baru daftar 2020, maknanya jangkaan awak nak hantar tesis 2023 mungkin.  Jadi kalau hantar tesis tahun 2023, maknanya sorotan kajian tentulah 5 tahun ke belakang dan yang terakhir 2019. Jadi, apa yang ada di dalam ini mestilah 5 tahun terkini. jadi sebagai pelajar, awak tidak boleh katakan tiada kajian yang saya jumpa.

“Saya tak jumpalah kajian Prof. Saya tak jumpalah mana yang terkini, saya jumpa 1980-an, 1990-an, awal 2000, itu tidak boleh. Semua kajian ada. Walaupun, maknanya kalau paling hampir atau sikit-sikit hampir pun boleh, itu lah kita ada dapat jurang penyelidikan. Jadi yang ini, awak boleh letakkan. Jadi pastikan awak ambil suatu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana contohnya bermakna awak huraikan semuanya tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi, sekarang dalam sorotan kajian ini, perlulah cari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis dalam sorotan kajian ini. Perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan. Barulah ia jadi kritis. Tidak bolehlah, ada pelajar tulis sampai dua tiga halaman, contohnya kajian Normaliza Abd Rahim (2019), dia letak dua tiga halaman. Dua tiga halaman nama Normaliza Abd Rahim itu lah satu yang halaman satu, yang lain itu dia tulis saja sampai tiga halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya kerana itu didapati tidak kritis.

Kemudian, awak boleh menjurus kepada kajian tentang animasi.

2.3 Kajian tentang Animasi

Jadi secara menyeluruhnya, animasi dari segi macam mana. Contoh, animasi dari segi skrip sahaja ke, animasi cerita bahasa ke, animasi cerita rakyat, dan semua masuk disini, ambil yang 5 tahun terkini. Dan kita kalau buat sorotan kajian, bukanlah Malaysia sahaja, Barat pun perlu diambil seperti Jepun, Korea, China, semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas kerana terutamanya animasi ini. Memanglah ada banyak kajian dari Jepun terutamanya, dari Korea. Jepun lah yang paling terkenal dengan animasi. Jadi huraikan, pastikan kritis.

Kemudian, barulah masuk kepada jurang penyelidikan.

2.4 Jurang Penyelidikan

Dalam jurang penyelidikan ini, pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang yang ada dalam in dan berfokus kepada ini yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ini. Kajian ini berfokus kepada contohnya. Jadi kajian itu awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Jadi ada juranglah nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna, bila kita nak jelaskan jurang itu, senarai nama-nama dalam ini, kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa juga dengan nombor dua. Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan, sebab itu ada persamaan dan perbezaan dan kaitkan juga dengan kajian awak sendiri. Jadi itu yang jadi jurang penyelidikan.

Dan,

2.5 Kesimpulan

Jadi, kita kena pastikan

1.    Rujukan kena 5 tahun ke belakang.

2.    Penulisan dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan, iaitu perlulah kritis. Kajian yang hampir sama. Kita banyak ya, berbeza pun boleh tidak bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi cari perkataan-perkatan yang bersesuaian, perkataan menyokong, tidak sokong, tidak bersetuju, ada banyak. Jadi maknanya, penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau perbezaan.

3.    Serupa juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting kerana kalau tidak nanti ia jadi tulisan karangan biasa tanpa penanda wacana.

 

Ini harus kita lihat perkara penting. Rujukan 5 tahun ke belakang, persamaan perbezaan iaitu penulisan secara kritis, mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan perlu ada satu subtopik iaitu membuat kaitan dalam sorotan kajian ini dengan kajian awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti bab-bab yang lain, ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3.

Jadi untuk halaman, “Berapa halaman ini ye Prof?” Jadi biasanya kalau pelajar bacelor atau diploma dengan master biasa kita letak yang sama iaitu 2.2 (15 halaman), 2.3 (15 halaman). Untuk PhD, sebabnya kita banyak kajian secara mendalam juga jadi untuk 2.2 (30 halaman), dan 2.3 (30 halaman), kita naik. Jadi, 60 halaman. Kalau kurang sedikit pun, lebih kurang macam 2.2 dan 2.3 (25 halaman). Berbeza jumlah halaman ini kerana kalau kurang sorotan, nampak sangat pelajar itu tidak membaca.

Tujuan kita ada sorotan ialah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada, dan kita mencari jurang penyelidikan kajian tersebut dan kita kaitkan dengan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak halaman untuk kita sorot dalam bab 2 ini. Jika kurang halaman, maknanya apa benda kita nak cari dalam perbezaan, apa yang nak kita cari dalam jurang penyelidikan, tidak ada. Jadi perlu dan sangat penting untuk jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati bahawa apabila saya jadi pemeriksa, pelajar PhD, master, dia punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu keseluruhan bab 2 ada 14 halaman sahaja.kemudian ada pelajar PhD, dia punya halaman ada 25,serupa juga pelajar ini mempunyai 25 halaman untuk kesemuanya. Jadi, tidak bersesuaian dengan kajian PhD dia.

Sorotan kajian ini penting, serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4, bab 5. Jika semua bab-bab penting, jadi jangan sorotan kajian ini dijadikan halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat nak mencari apakah jurang peyelidikannya, bagaimana awak menulis sorotan kajian, ada persamaan  tak, ada perbezaan tak, adakah awak buat penulisan secara kritis, adakah awak menggunakan penanda wacana yang bersesuaian, adakah awak sorot kajian 5 tahun ke belakang. Ini semua penting dalam sorotan kajian.

 

Chapter 2

Literature review

In the study highlights,

2.1 Introduction

As usual in the introduction we want to describe what is in this chapter, also we also explain that in this chapter also consists of two related subtopics. Make sure the subtopic is relevant to our topic. So, it is suggested, usually for master, bachelor and even diploma we can have two subtopics because it depends on how many variables in each title. Then, PhD, sometimes there are three subtopics or even two. We also look at what variables are in this subtopic.

For example, a thorough study first,

2.2 A Study of Discourse

So maybe we take the study of discourse only. So the study of this discourse, we put the previous studies. Make sure that the study;

1.    5 years back.

Already I have made it clear many times that 5 years back means, the year you submitted your thesis, minus 5 years back instead of the year you registered. For example, if we register in 2020 then you want to subtract 5 years later. This is wrong because you have just registered for 2020, which means you expect to submit your thesis 2023 maybe. So if you submit a thesis in 2023, it means that the highlights of the study must be 5 years back and the last one is 2019. So, what is in this must be the latest 5 years. So as a student, you cannot say no study I found.

"I did not find the study of Prof. I did not find the latest, I found the 1980s, 1990s, early 2000s, that cannot be. All studies are available. Although, it means that if the closest or the slightest is almost possible, that is where we can get the research gap. So this one, you can put. So make sure you take a study that is so prominent about the discourse for example means you describe everything about the study then support. So, now in the highlights of this study, it is necessary to look for similarities and differences. That is the critical point in this study. Need to find similarities, need to find differences. Then it became critical. No, some students write up to two or three pages, for example Normaliza Abd Rahim's study (2019), he puts two or three pages. Two or three pages of Normaliza Abd Rahim's name is one page one, the other he just wrote up to three pages until there is no direct reference. So that's the wrong way because it was found to be not critical. Then, you can lead to the study of animation.

Then, you can lead to the study of animation.

2.3 Studies on Animation

So overall, animation in terms of what kind. For example, animation in terms of script only to, language story animation to, folklore animation to, and all come in here, take the latest 5 years. And if we make a study highlight, not only Malaysia, the West also needs to be taken like Japan, Korea, China, all we need to take so that we have the spotlight is wide because especially this animation. Of course there are many studies from Japan especially, from Korea. Japan is the most famous for its animation. So describe it, make it critical.

Then, just enter the research gap.

2.4 Research Gap

In this research gap, make sure that in this research gap you have to explain what gaps are in and focus on this related to your own research. Then, you list these names. This study focuses on examples. So that study you list the studies that are in this. So there seems to be a gap in the study. Then, that means, when we want to explain the gap, the list of names in this, relate back to our study. Then similar to number two. The lists, what are their gaps, what are the similarities, why there are similarities and differences and relate also to your own study. So that is the research gap.

And,

2.5 Conclusion

So, we have to make sure

1.    Reference must be 5 years back.

2.    Writing in the study highlights need to find similarities and differences, that is, need to be critical. A very similar study. We are many ye, even different can disagree. That means there is a difference. So find the right words, the words support, do not support, do not agree, there are many. So that means, the sentence structure shows whether it is a similarity or a difference.

3.    Similarly here also requires discourse markers. This discourse marker is very important because otherwise it will become a regular essay writing without a discourse marker.

 

This we must look at the important things. References 5 years ago, the similarities of differences that is critical writing, having discourse markers and also research gaps should have a subtopic that is to make the connection in the highlights of this study with your own research. So as usual we conclude the conclusion like the other chapters, the last sentence in the conclusion should be the next chapter which is chapter 3.

So for the page, "How many pages is this Prof?" So usually if a bachelor or diploma student with a regular master we put the same which is 2.2 (15 pages), 2.3 (15 pages). For PhD, the reason we do a lot of in-depth research is also so for 2.2 (30 pages), and 2.3 (30 pages), we go up. So, 60 pages. If a little less, about 2.2 and 2.3 (25 pages). The number of pages is different because if there are less highlights, it seems that the student is not reading.

The purpose we have to highlight is so that we can see the differences between the existing studies, and we find the research gap of those studies and we relate to the studies we do. That is why we need many pages for us to highlight in this chapter 2. If there are less pages, it means what we want to look for in the difference, what we want to look for in the research gap, does not exist. So it is necessary and very important for the appropriate number of pages. I also found that when I became an examiner, PhD student, master, he had a study highlight was only 14 pages. That whole chapter 2 has only 14 pages. Then there are PhD students, he has 25 pages, similarly this student has 25 pages for everything. So, it does not fit with her PhD study.

The highlights of this study are important, just as important for chapter 1, chapter 3, chapter 4, chapter 5. If all the chapters are important, so do not highlight the study of this study too little so that we cannot find out what the research gap is, how do you write highlights study, there are no similarities, there are no differences, do you write critically, do you use appropriate discourse markers, do you highlight the study 5 years ago. These are all important in the study highlights.

 

 

Rujukan: https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk

 

 

 

Video 9b

Bab 4

Keputusan dan Perbincangan

 

Kita mulakan dengan Bab 4. Bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi, sebelum ini saya ada jelaskan tentang Bab 4 keputusan perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual. Tetapi yang ini, kita ada satu lagi cara yang berbeza. Jadi tajuk yang sama iaitu Bab 4 keputusan dan perbincangan. 4.1 kita letak pengenalan.

 

4.1 Pengenalan

Seperti juga, saya jelaskan sebelum ini, semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan Bab 4 ini, kita cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Ingat, kalau kita buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti, membuatkan seperti sorotan kajian lah pula. Jadi, dalam pengenalan ini tidak perlulah ada rujukan sebab bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan Bab 4. Sebab Bab 4 ini, kita akan analisis data.

Jadi seterusnya kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ini. Objektif kajian yang tentang wacana tekstual skrip animasi rakyat. Jadi sebenarnya, Bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke, sains ke, teknologi ke, semuanya hampir sama untu macam mana kita nak tulis dalam Bab 4. Jadi di sini kita, kalau tengok di sini, objektif ini ialah mengenal pasti wacana tekstual. Seperti biasa kita akan letak dia punya ayat-ayat dalam objektif itu. Jadi wacana tekstual. Ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang awal ini iaitu mengenal pasti atau menganalisis. Jadi yang ini pastikan jangan letakkan disini sebab kadang-kadang pelajar ini pergi letaknya mengenal pasti wacana tekstual dengan hujung ini. Tak perlu.

Jadi sekarang setelah wacana tekstual itu, kita teruskan ke, kalau kita tengok teori yang sebelum ini, teori yang telah dijelaskan sebelum ini. Kalau kita tengok ya. Kita tengok teori analisis wacana dalam ini. Jadi kita ada kandungan. Kita bermulakan dengan kandungan. Tapi sebelum itu, sebelum kita nak masuk data tekstual ini. Kita jelaskan juga di sini macam ayat mukaddimahlah. Apa makna menurut Normaliza Abd Rahim, wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen. Teruskan. Kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang patutnya kita nak analisis. Jadi bila kita masuk kandungan di sini, kita kena jugalah, kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian, setelah itu, ini berbeza dengan sebelum ini iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan cara lain. Jadi contohnya kandungan ini yang kita dapat, sebelum ini daripada skrip. Kita kata skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi awak sudah susun semua skrip itu sampai 30, buat sistem coding, kita quotekan dia satu sehingga 30.

Jadi kita fahamlah apa makna ataupun skrip yang mana yang kita rujuk sebenarnya. Jadi di sini, dalam kandungan kita ada tema. Jadi tema itu kita boleh letaklah contohnya dalam skrip. Kita dapati bahawa dalam skrip 1. Skrip 1 kita letaklah ditengah-tengah pastikan ia berbeza. Ditengah-tengah. Sebab ayat dia sebelah sini hingga sebelah sini. Jadi dia punya bukti dia kita letak bahagian tengah dan biasanya kita letak dalam italic. Jadi letak ditengah. Kemudian contoh, ini ayat dia ini, ini ayat yang bukti daripada skrip itu tadi. Kemudian kita boleh letaklah di bawah ini. Sk1 contoh dia daripada skrip nombor 1. Ayat ini menunjukkan tema yang tedapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema, contohnya macam saya katakan tema kekeluargaan. Awak boleh beri 5 contoh. Jadi yang kandungan, bermakna 4.2.1.1 tema. Contohnya kekeluargaan. Jadi maknanya memang semua skrip ada dalam ini memang ada tema kekeluargaan contoh ataupun ada 10 saja skrip yang tema kekeluargaan. Jadi awak boleh ambil contoh daripada situ 5 contoh ke, 10 contoh ke. Bukti itu terpulang kepada penyelia kata letak semua, letaklah semua. Jadi letakkan ditengah-tengah, tuliskan skrip (Sk) dia punya coding, Sk1. Jadi kita tahu lah bahawa keseluruhan data ini, data yang kita letak bukti ini merupakan mempunyai tema kekeluargaan. Jadi setelah letak Sk1 kekeluargaan, jadi buat huraian disini. Jadi maknanya sekarang, Sk1 diatas okay hurai, apa dia, apa tema kekeluargaan, bukti itu sudah ada dekat sini, kita hurai daripada bukti itu.

Dan juga, di sini setelah awak buat huraian sini dengan bukti sini, awak terus boleh buat quote sokong. Jadi awak boleh buat sokongan daripada kajian daripada Bab 2. Jadi bukti yang daripada tema itu, okay kajian ini ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa yang awak ambil daripada Bab 2. Sokong ini juga macam ingat ya daripada kajian 5 tahun ke belakang. Jangan nak ambil kajian tahun 1980-an pulakan. Tak perlu. Jadi, seterusnya setelah sudah buat huraian daripada ini, masuk lagi pula benda yang sama Sk 15 contoh dia. Kemudian terus buat huraian. Jadi yang ini tidak ada dalam bentuk jadual tapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat. Letakkan ditengah-tengah, pastikan yang ini dia sama dan juga bila letak bawah ini juga sama dia punya line dia. Kemudian huraian dia lebih kurang satu perenggan atau dua perenggan dan seterusnya. Ini baru satu tema. Dan seterusnya kalau awak nak buat, kalau pensyarah kata “okay, saya nak awak buat 5 tema ataupun 3 tema”. Terpulang kepada pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati. Tapi jangan tinggalkan pula, nantikan tiba-tiba pemeriksa kata “ehh… saya dapati skrip 18 ini memang ada tema sekian sekian sekian. Tapi awak tak jelas pun dalam ini. Ini awak kena bersedialah. Sebab itu awak kena pastikan dulu berapa tema dan juga kalau tema itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja, pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja. Dan beri justifikasi, mengapa pilih lima. Kalau tak ada justifikasi, memang tak boleh. Jadi maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dala skrip ini. Jadi yang ini ingat ya berbeza huraian dia.

Seperti biasa, apabila kita buat huraian dalam Bab 4 ini, kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini penting supaya ia kelihatan seperti penulisan akademik. Yang kedua, macam sebelum ini setelah kita sudah hurai objektif 1, kemudian kita pastikan kita ada kita punya; 4.2.3 contohnya. Sebab 4.2.2 merupakan yang konteks. Jadi kalau 4.2.3 ini rumusan. Jadi seperti biasa, dalam rumusan ini, walaupun dalam ini kita sudah ada sokongan, dan tiap-tiap satu kita buat sokongan, boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja huraian, dah habis huraian kita letak dalam rumusan, kita rumuskan apa dalam objektif 1. Di sini kita boleh letak dia punya sokong kajian dalam Bab 2 dan juga kita sokong teori. Ada dua cara, jadi yang satu cara tadi, kita letak sokong dalam huraian setiap analisis terhadap yang kita punya data, dan terus sokong kajian-kajian yang lepas, dan juga sokong teori. Kedua, kita boleh letakkan semua dalam rumusan, kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita dekat sini dan kita terus sokong dengan kajian 5 tahun ke belakang dalam Bab 2 dan juga sokong teori. Jadi rumusan ini dia tidak perlu banyak sebab kalau kita dah banyak, kita nampak macam seperti kita salin balik apa yang kita tulis dalam Bab 4. Tak mahu lah kalau macam itu. Jadi kita kena rumuskan apa keputusan dari segi kandungan, apa tema yang ada, kemudian kita buat rumusan untuk konteks, apa dia rumus dia, maknanya ringkaslah rumusan ini. Kemudian kita terus sokong dengan teori iaitu kita tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa yang macam saya kata, kita ada macam, kajian ini selari, hampir sama ataupun kandungan ini menyokong ataupun awak nak letak perkataan negatif contohnya kajian ini didapati ini namun ianya berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian. Jadi boleh jugak. Jadi maknanya ada, dalam rumusan ini, ada kita akan dapat lebih kurang 4-5 nama daripada kajian yang dalam Bab 2 itu. Itu yang menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti, dan juga memang kita merujuk kepada apa yang kita dapat dalam Bab 2. Itu amat penting.

Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga, apabila kita membuat analisis. Pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap. Kalau data itu tidak cukup, maknanya memang pemeriksa akan kata “ehh… ini kenapa awak ada bagi 5 contoh saja, mana pergi contoh-contoh yang lain”. Walaupun memang awak letak semua data-data ini, yang ini skrip ini awak sudah letak dekat belakang. Walaupun sudah letak dekat belakang, tapi pemeriksa akan baca “ehh… ini saya dapati bahawa ada ini, kenapa awak tak letak dalam ini”. Bersedialah dengan jawapan. Jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti, saya akan masuk dalam video lain, tetapi ini secara ringkas sahaja. Jadi maknanya, pastikan semua bukti terdapat dalam Bab 4 ini supaya tiada lagi persoalan tentang “mana pergi data itu?”, “mana pergi data ini?”, “kenapa awak tak masukkan?”. Awak tak masuk pun dalam batasan kajian. Jadi awak tak bataskan. Bila dah tak bataskan, sepatutnya data ada dalam ini. Jadi bersedia dengan jawapan.

Serupa juga untuk analisis untuk objektif kedua. Sama juga cara dia begini. Jadi awak boleh letak masukkan ke dalam buktinya dan seterusnya huraian tiap-tiap satu. Huraian tidak boleh ringkas sangat sebab ini kita punya bab. Dan ada juga pelajar, dia buat cara begini. Objektif 1 dia buat cara begini, masukkan data dekat tengah, makna tak ada dalam bentuk jaduallah. Masuk dekat tengah. Kemudian, objektif kedua dia buat dalam jadual. Boleh. Bermakna kita nampak perbezaan di antara objektif 1 dalam bentuk begini, objektif kedua dia buat dalam bentuk jadual. Boleh juga. Pokoknya sekarang, dia terpulang kepada pelajar. Pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun contohnya penyelia kata “ehh… awak letak macam inilah”. Terpulang. Jadi terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri.

Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama macam mana kita nak buat analisis kajian. Jadi ingat macam saya kata, kalau misalnya dalam Bab 4, analisis Bab 1 (40 halaman), Bab 2 (40 halaman), ini untuk master, kalau dia buat dua objektif ataupun pelajar bacelor atau pelajar diploma. Tetapi, kalau misalannya pelajar PhD atau pelajar master yang memang atau penyelianya suruh buat tiga objektif, tambah lagi satu. Ingat ya. Ini minima 40 halaman. Jadi kalau misalannya awak rasa awak nak lebih sikit, tapi pastikan ia seimbang, sama. Sebab ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif. Macam saya ulang sebelum ini, kalau contoh, tiba-tiba ini buat 20 halaman, ini 50 halaman, tiba-tiba objektif 3 5 halaman. Tak boleh. Sebab ini menunjukkan tiada kepentingan untuk objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif 1 dan objektif 2 ini macam terlebih-lebih pentingnya. Jadi menunjukkan awak punya kajian ini, cara awak analisis itu, adalah tidak mencukupi. Jadi ini tidak boleh, langsung tidak boleh. Pastikan ia sekata ataupun seimbang. Kalau misalnya, awak nak lebih ini 41 halaman, ini 38 halaman, ini 43 halaman, boleh lah diterima. Hampir sama. Tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini. Bayangkan kita pelajar, contoh pelajar master, PhD, tak bolehlah kalau sikit. Ada saya jumpa, ada juga saya sebagai pemeriksa, dia punya objektif 1, ada cuma 20 halaman. Tiba-tiba, objektif 2 ada 2 halaman, objektif 3 ada 1 halaman. Sebab dia kata dia nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya. Ini dah tahap master, PhD, mana boleh huraian Bab 4 ada banyak ini saja. Tapi bila kita tengok tesisi itu tebal. Mana datangnya tebal, yang kita sangkakan mestilah Bab 4. Rupa-rupanya yang dia banyak dalam Bab 3. Kenapa Bab 3 sampai banyak, sedangkan Bab 3 sepatutnya 8 hingga 10 halaman sahaja.

Yang ini Bab 4 penting, ini menunjukkan kita punya kajian. Selama-lama, bertahun-tahun kita belajar, ini yang kita dapat, inilah kita bukti kita dapat. Sebab itu kajian kita. Kajian kita berbeza dengan semua orang kajian dalam satu dunia ini. Sebab itu kita kena bangga bahawa dalam keputusan dan perbincangan kita dalam Bab 4 ini, kita ada halaman yang sebanyak ini. Ingat ya. Minima! Minima! Minima! Kalau nak beza sedikit boleh, tetapi ketara tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bahawa Bab 4 ini penting. Inilah menunjukkan keputusan kajian kita. Jadi ini perlu diambil kira, penanda wacana perlu diambil kira, rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dalam Bab 2, dan juga pasti kita ambil daripada 5 tahun ke belakang, dan mesti ada kaitanlah. Tiba-tiba jangan pakai sokong saja. Tapi tengok bila kita rujuk balik, tiada langsung dia punya kaitan di antara kajian itu dengan kajian ini, dan juga bukti kita yang kita letak ini merupakan memang betul-betul bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ya.

 

Terjemahan :

 

Chapter 4

Results and discussions

 

We begin with Chapter 4. The decision and discussion section. So, before this I have explained about Chapter 4 the results of the discussion and how to analyze the data using tables. But this one, we have another different way. So the same title which is Chapter 4 results and discussion. 4.1 we place an introduction.

 

4.1 Introduction

As also, I explained before, all chapters must have an introduction and in the introduction of this Chapter 4, we just explain what is contained in this chapter. Remember, if we do at length in this introductory chapter later, it will make it look like a study highlight. So, in this introduction there is no need for a reference because when we have a reference we will eventually be like not Chapter 4. Because of this Chapter 4, we will analyze the data.

So next we go to 4.2. 4.2 this we will usually refer to our objectives. I give an example of this objective. The objective of the study is about the textual discourse of folk animation scripts. So in fact, this Chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science, science, technology, everything is almost the same for how we want to write in Chapter 4. So here we are, if we look here, the objective is to identify textual discourse. As usual we will place he has the verses in that objective. So textual discourse. The sentence without using this initial word is to identify or analyze. So make sure you do not put it here because sometimes these students go to identify the textual discourse with this end. No need.

So now after that textual discourse, we proceed to, if we look at the previous theory, the theory that has been explained before. If we look, yes. We look at the theory of discourse analysis in this. So we have content. We start with the content. But before that, before we want to enter this textual data. We also explain here what kind of opening verse. What is the meaning according to Normaliza Abd Rahim, textual discourse is divided into three elements. Proceed. We give an explanation so that the examiner will understand what we should analyze. So when we enter the content here, we have to do the same, we have to explain a little about the meaning of the content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019). Then, after that, this is different from before that we used the table before but in fact we can use other methods. So for example this content we got, earlier from the script. We say script 1 to script 30.

So you have arranged all the scripts up to 30, create a coding system, we quotekan him one to 30. So we understand what the meaning or script we are actually referring to. So here, in our content there is a theme. So that theme we can put for example in the script. We find that in script 1. Script 1 we put in the middle make sure it is different. In the center. Because his sentence is from here to here. So he has proof he we put the middle part and usually we put it in italics. So located in the middle. Then for example, this is his sentence, this is the sentence that is proof from the script earlier. Then we can put it below. Sk1 is an example of him from script number 1. This sentence shows the theme found in the script. So you can arrange the theme, for example like I said the family theme. You can give 5 examples. So that content, means 4.2.1.1 theme. For example family. So it means that all the scripts in this have an example family theme or there are only 10 scripts that have a family theme. So you can take an example from there 5 examples to, 10 examples to. The proof is up to the supervisor of all passwords, put all. So put it in the middle, write the script (Sk) he has coding, Sk1. So we know that all this data, the data that we put this evidence has a family theme. So after placing Sk1 family, so make a description here. So the meaning now, Sk1 above is okay to explain, what is he, what is the family theme, the evidence is already near here, we explain from the evidence.

And also, here after you make a description here with the evidence here, you can continue to make a support quote. So you can make support from the study from Chapter 2. So the evidence from that theme, okay this study or proof of this family theme is supported by who you take from Chapter 2. This support also seems to remember yes from the study 5 years ago. Do not want to take the study of the 1980s. No need. So, next after making a description of this, enter again the same thing Sk 15 example him. Then proceed to the description. So this one is not in tabular form but the difference is that we put the data we get. Put it in the middle, make sure this one is the same and also when it is placed below it is also the same he has his line. Then his description is about one paragraph or two paragraphs and so on. This is just one theme. And then if you want to make, if the lecturer says "okay, I want you to make 5 themes or 3 themes". It depends on the student he finds in this script how many outstanding themes you find. But do not leave anyway, wait for the examiner suddenly said "ehh… I found this script 18 has a theme so much.” But you are not even clear in this. This you have to be prepared for.

That is why you have to make sure first how many themes and also if the theme you think you want to do only three or five only, make sure you put in the limitations of the study that you only analyze five themes only. And justify, why choose five. If there is no justification, it is not possible. So that means you have to put all the themes in this script. So this one remembers yes different description of him.

As always, when we make a description in this Chapter 4, we need to make sure that we have a discourse marker. This discourse marker is important so that it looks like academic writing. Secondly, like before after we have explained objective 1, then we make sure we have what we have; 4.2.3 for example. Because 4.2.2 is the context. So if 4.2.3 this is a formula. So as usual, in this formula, even though in this we already have support, and every one we make support, can also be a way in which this we just make a description, we have finished the description we put in the formula, we formulate what in objective 1. Here we can place he has the support of the study in Chapter 2 and also we support the theory. There are two ways, so that one way, we put support in the description of each analysis of which we have data, and continue to support past studies, as well as support theory. Second, we can put it all in a summary, then we formulate what our research results are near here and we continue to support the study 5 years back in Chapter 2 and also support the theory. So this formula he does not need much because if we have a lot, we look like we copy what we wrote in Chapter 4. Do not want to be like that. So we have to formulate what the decision is in terms of content, what theme is there, then we make a formula for the context, what is his formula, the meaning of this summary is simple. Then we continue to support the theory that we write near here in the formula we make support and the sentence as usual as I said, we have like, this study is parallel, almost the same or this content supports or you want to put negative words for example this study found this however is different from the findings of the study from the study of so many people. So it can be too. So the meaning is there, in this summary, there we will get about 4-5 names from the study in Chapter 2. That is why we have this study more quality, and indeed we refer to what we get in Chapter 2. That is very important.

So the discourse markers, summaries and even the third, when we make an analysis. Make sure our analysis has complete data. If the data is not enough, it means that the examiner will say "ehh… this is why you have only 5 examples, where do the other examples go". Although you did put all this data, this script you have put near the back. Although it is located near the back, but the examiner will read "ehh… I found that there is this, why do not you put in this". Be prepared with answers. So this is about how to coding the data later, I will go into another video, but this is just a brief. So that means, make sure all the evidence is in this Chapter 4 so that there is no more question about "where did the data go?", "Where did this data go?", "Why did you not enter?". You are not even within the limits of the study. So you do not limit. When there is no limit, the data should be in this. So be prepared with answers.

The same is true for analysis for the second objective. It's the same way he is. So you can put in the proof and then the description of each one. The description cannot be very concise because of this we have a chapter. And there are also students, he does it this way. Objective 1 he did this way, enter the data near the middle, the meaning does not exist in the form of jaduallah. Enter near the center. Then, the second objective he created in the table. Yes. Meaning we see the difference between objective 1 in this form, the second objective he made in the form of a table. Yes. Anyway, now it's up to the students. Students feel this will allow the examiner to understand easily or for example the supervisor said "ehh… you put it like this". Depends. So it is up to the students and also your own supervisor.

So I think the others are almost the same as how we want to do research analysis. So remember as I said, if for example in Chapter 4, the analysis of Chapter 1 (40 pages), Chapter 2 (40 pages), this is for the master, if he makes two objectives or a bachelor or diploma student. But, for example, a PhD student or a master student who or his supervisor tells you to do three objectives, add another. Remember yes. This is a minimum of 40 pages. So if for example you think you want a little more, but make sure it is balanced, the same. This reason shows the importance of each objective. Like I repeated before, for example, suddenly this makes 20 pages, this is 50 pages, suddenly the objective is 3 5 pages. Can not. This reason shows that there is no importance for objective 3 and less importance for objective 1 and objective 2 is even more important. So showing you have this study, the way you analyze it, is not enough. So this can not, can not at all. Make sure it is even or balanced. If, for example, you want more than 41 pages, this is 38 pages, this is 43 pages, it is acceptable. Almost the same. But it can't be too obvious like this. Imagine we students, for example master students, PhD, can not be a little. There I met, there I was as an examiner, he had objective 1, there were only 20 pages. Suddenly, objective 2 has 2 pages, objective 3 has 1 page. Because he said he just wanted to list. No way. This is the master's level, PhD, where can the description of Chapter 4 have a lot of this only. But when we look at the thesis is thick. Where it comes thick, which we think must be.

Chapter 4. Apparently he is a lot in Chapter 3. Why Chapter 3 is so much, while Chapter 3 should be only 8 to 10 pages. This Chapter 4 is important, this shows we have a study. Over the years, the years we study, this is what we get, this is the proof we get. That is why our study. Our study is different from all the study people in this one world. That is why we should be proud that in our decisions and discussions in Chapter 4, we have this much page. Remember yes. Minima! Minima! Minima! If you want to be a little different, you can, but obviously you can't. Because we want to make sure that Chapter 4 is important. This shows the results of our study. So this needs to be taken into account, discourse markers need to be taken into account, conclusions need to have support from the study in Chapter 2, and also of course we take from 5 years back, and there must be relevance. Suddenly do not just use support. But look when we refer back, he has nothing to do between the study and this study, and also our evidence that we put this is really this evidence and enough evidence we have.

 





Bukti kehadiran : 

Bukti subscribe : 


Comments