BBN3402SATU2020: MINGGU9 WACANA



[1] Keluarga

 

Saya berasa puas hati

Menolong ibu bapa setiap hari

Sehingga malam nanti

Bermula di pagi hari

 

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Keluarga saya yang dicintai

Menjaga budi pekerti

 

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka




[1] Family 


I feel content 

Helping parents every second 

Starting in the morning 

Until evening 



Dear beloved parents 

I carefully 

Maintaining good manners 

My beloved family 



I love father and mother 

Brother and sister 

They will be here 

Everytime I require

....................................

 [2] Diri

 

Saya belajar setiap masa

Sifat sabar diambil kira

Dugaan besar selalu ada

Dikongsi bersama keluarga

 

Saya seorang yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari

 

Baik hati nurani

Kuatkan jati diri

Mulia peribadi

Perasaan tenang tidak terperi

 

Kawan-kawan semua

Inilah saya yang istimewa

Saya sentiasa berusaha

Menjadi insan yang berguna

 

[2] Myself

 

I learn every second

To act patiently

Obstacles will be present

But iam not solitary

 

I am a kind person

With sincere and honesty

I learned to be independent

Helping people invariably

 

Good conscience

Strengthen your identity

Be honorable

The feeling of calm is unbearable

 

Dear all

This is me who is special

I will keep trying

To be a useful human being


....................................

 

[3] Saya yang Istimewa

 

Saya yang istimewa

Dilihat orang setiap masa

Kasih sayang dikongsi bersama

Abang kakak dan adik serta ibu bapa

 

Saya yang istimewa

Bersikap baik sesama manusia

Saya dilihat berlainan rupa

Semangat positif dikongsi bersama

 

Saya dengan dunia

Belajar berdikari setiap masa

Hormati orang lebih dewasa

Satu perkara disanjungi bersama

             

[3] I am Special

 

I am special

Seen by people continually

All love is equal

Brother and sister as well as family

 

I am a special children

Being kind to fellow human

I may be look different

Positive spirit to be grant

 

I am with the society

Learn to be self-reliant

Respect the eldery

One thing to be commend

 

....................................

 

[4] Saya Tahu

 

Saya cuba memahami

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini

Ayah dan ibu susah hati

 

Hati saya siapa yang tahu

Saya sendiri jadi keliru

Ingin menangis seperti selalu

Air mata keluar menderu

 

Saya tahu

Semua mahu

Soalan bertalu-talu

Senyum membisu

 

[4] I Know


I try to understand

My own destiny

It’s not going as plan

Dad and mom seems unhappy

 

No one know my heart

I am confused

Want to cry as always cause it’s hurt

Tears out roared

 

I know

Everyone wants to

Frequently asked questions

A silent smile


.................................... 

 

[5] Saya Faham

 

Saya kata "Apa khabar"

Dia jawab "Khabar baik"

Ucapan untuk dia

Ucapan untuk saya

 

Selamat pagi, tengah hari, petang, malam

Untuk dia

Untuk saya

 

Terima kasih

Sama-sama

Untuk dia

Untuk saya

 

Terima kasih

Sama-sama

Untuk kita

Untuk mereka

 

[5] I Understand


I said "How are you"

He replied “I am fine”

Greetings to him

Greetings to me

 

Good morning, noon, evening, night

For him

For me

 

Thank you

You’re welcome

For him

For me

 

Thank you

You’re welcome

For us

For them

 ....................................


Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Penerbit: Universiti Malaysia Terengganu



Bukti kehadiran :





Comments