BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

 

M7 – QUOTATION 



No.

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1.

It makes me feel better when I just let things go.

 

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya membiarkan perkara pergi.

Melepaskan sesuatu perkara akan membuatkan kita berasa lebih tenang.

Alim berhenti menangis. Alim duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen bersama abang Imran, kak Madinah dan Aisyah.

(Cerita Sosial 1 : Nenek dan Datuk : Hlm 22 : 8)

 

2.

I work hard every day to achieve my goal but the more

I work, the more goals that I want to achieve.

 

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, lebih banyak matlamat yang saya mahu capai.

Impian dapat dicapai sekiranya kita berusaha dengan bersungguh-sungguh. Semakin banyak kita berusaha, semakin banyak impian yang kita mahu capai.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya : Hlm 25 : 6)

 

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah, Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.

(Cerita Sosial 4 : Hati : Hlm 26 : 2)

 

3.

Nature makes me feel bless every day.

 

Alam membuatkan saya berasa rahmat setiap hari.

Kedamaian alam dapat memberikan kita ketenangan.

 

Alam semula jadi memberikan kita ketenangan.

Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat. Alim tahu di mana ayam dan itik dan reban ayam. Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.

(Cerita Sosial 1 : Nenek dan Datuk : Hlm 23 : 11)

 

4.

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

 

Hilang seseorang akan membuat anda berasa rahmat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

Merindui seseorang dapat membuatkan kita bersyukur kerana dapat menyayangi.

 

Merindui seseorang membuatkan kita bersyukur kerana masih mempunyai perasaan terhadap mereka.

 

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya : Hlm 25 : 6)

5.

Feeling bless with what I have today.

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini.

Bersyukur atas setiap kurniaan tuhan.

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya : Hlm 26 : 8)

 

Di dalam sebuah rumah kecil, tinggal seorang budak lelaki berumur 9 tahun. Dia sedang tersenyum sambil memandang ke arah gambar di dinding. Budak lelaki itu bernama Alim. Dia mempunyai seorang bapa, ibu, abang, kakak, dan adik perempuan. Mereka keluarga yang penyayang.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya : Hlm 24 : 1)

 

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya : Hlm 26 : 8)

 

6.

I will always try my best to be a better person every day.

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

Saya berusaha menjadi yang terbaik setiap hari.

 

Saya akan berusaha untuk menjadi lebih baik setiap hari.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya : Hlm 25 : 7)

 

 

7.

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda.

Memohon maaf adalah satu pengorbanan yang besar.

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggal penyapu di tengah-tengah rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya : Hlm 25 : 4)

 

 

8.

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara.

Saya maafkan anda hari ini, esok dan hari-hari berikutnya.

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga Saya : Hlm 25 : 5)

 

9.

Be truthful in everything that you do.

Jujur dalam segala yang anda lakukan.

Jujurlah dalam setiap perkara.

Alim ke sekolah hari ini. Alim membawa kek cawan ke sekolah. Alim ingin berkongsi kek cawan bersama rakan-rakan yang lain. Semalam, ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir. Alim mengikut kata ibu dan membawa kek cawan ke sekolah.

(Cerita Sosial 4 : Hati : Hlm 26 : 1)

 

 

"Kenapa dengan abang, ibu?" ujar adik perempuan Alim sambil menangis. "Abang tidak sihat, adik," jawab ibu sambil memujuk adik perempuan Alim.

( Cerita Sosial 5 : Jiran : Hlm 27: 5)

 

Alim ke sekolah hari ini. Alim membawa kek cawan ke sekolah. Alim ingin berkongsi kek cawan bersama rakan-rakan yang lain. Semalam, ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir. Alim mengikut kata ibu dan membawa kek cawan ke sekolah.

(Cerita Sosial 4 : Hati : Hlm 26 : 1)

10.

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

Setiap hari beringat bahawa anda orang yang baik.

 

Setiap hari, ingatkan diri sendiri bahawa anda adalah orang yang baik.

Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim terus berlari semula mendapatkan keluarga sambil tersenyum puas. Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga faham Abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan dengannya.

(Cerita Sosial 2 : Saya yang istimewa : Hlm 24 : 2)

 


Bukti kehadiran : 






Comments