BBM3410Satu2020 : PENGENALAN BAB 2 TWITTER DAN TREND TERKINI





PENGENALAN

Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses penulisan Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis.


(Normaliza Abd Rahim, 2014)

Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran.

(Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017

)
Rujukan:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti
Malaysia Terengganu


Huraian : 

Menulis cerita secara individu dapat memberikan kesan yang baik kepada pelajar terutama dalam kemahiran menulis. Melalui penulisan cerita, pelajar dapat mengasah daya fikiran selain dapat meningkatkan kreativiti. Hal ini demikian kerana pelajar akan berfikir secara optimum untuk menjadikan penulisan mereka menarik dan berkualiti. Pelajar juga dapat mengaplikasikan teknik-teknik penulisan yang telah dipelajari. Dengan memperbanyakkan penulisan cerita, pelajar akan menjadi lebih yakin dan berani untuk menulis. Namun, terdapat segelintir pelajar yang bersikap negatif dan kurang keyakinan untuk menulis apabila orang lain membaca penulisan mereka. Hal ini sebenarnya boleh diatasi dengan cara berfikiran secara terbuka. Mereka sepatutnya menjadikan komen-komen negatif itu sebagai satu perkara yang perlu dibaiki. Dengan ini, mereka kualiti penulisan mereka akan menjadi lebih baik.
Selain itu, penglibatan terus dalam aktiviti semasa proses pelajaran bahasa adalah sangat baik untuk meningkatkan kefahaman pelajar. Pelajar akan lebih faham dalam perkara yang diajarkan apabila mereka mempratikkan sendiri pelajaran tersebut, Contohnya, apabila pelajar sedang mempelajari kemahiran menulis, mereka bukan hanya perlu mempelajari teorinya sahaja, malah mereka perlu menghasilkan penulisan mereka sendiri. Dengan cara ini juga, pelajar tidak akan mudah bosan semasa proses pembelajaran. Pelbagai aktiviti menarik boleh dilakukan untuk tujuan aplikasi sesuatu teori yang ada dalam pembelajaran bahasa. Pengajar perlu lebih kreatif untuk mengajar. 




Comments