BBM3410Satu2020 : TUGASAN BUKU WACANA DAN STRATEGI KOMUNIKASI

STRATEGI KESOPANAN OLEH BROWN DAN LEVINSON (1987)

Brown & Levinson (1987) mencadangkan teori kesopanan dalam wacana. Teori Kesopanan Brown & Levinson (1987) terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama adalah teori asas mengenai sifat kesopanan dan bagaimana ia berfungsi dalam interaksi. Bahagian kedua adalah senarai strategi kesopanan dalam wacana. Brown & levinson (1987) memperkenalkan konsep ‘wajah’ untuk menggambarkan ‘kesopanan’ dalam erti kata yang luas iaitu semua interaksi mempunyai kepentingan dalam mengekalkan dua jenis ‘wajah’: ‘wajah positif’ dan ‘wajah negatif’. Brown & levinson (1987:61) menentukan ‘muka positif’ kerana imej positif dan konsisten mempunyai keyakinan diri. Sebaliknya, ‘muka negatif’ adalah “tuntutan asas untuk kawasan, kepentingan diri dan hak-hak untuk tidak diganggu”. Strategi kesopanan pula digunakan untuk merumuskan mesej untuk menyelamatkan muka positif pendengar apabila muka yang mengancam tidak dapat dielakkan atau dikehendaki. Brown & levinson (1987) menggariskan empat jenis utama strategi kesopanan (Rajah 3): bald on-record, kesopanan negatif, kesopanan positif dan off-record (tidak langsung) dan juga semata-mata tidak menggunakan kata muka yang mengancam itu.




NURUL IZZATIE BINTI AHMAD 198060




Rujukan :
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Penerbit: Universiti Malaysia Terengganu

Ringkasan
Cerita Sosial 2 : Keluarga Saya




Bapa Alim baru pulang dari pasar tani pagi itu. Dia turut membawa balik buah-buahan tempatan. Ada buah rambutan, durian, manggis dan langsat.  Dia tahu anak-anaknya gemar makan buah-buahan tempatan. Anak-anaknya sangat gembira dan terus makan buah-buahan tersebut. Ibu Alim menyediakan tong sampah untuk mereka membuang kulit buah-buahan kerana beliau tidak mahu rumah mereka kotor dan bersepah. Beliau melatih anaknya untuk berkelakuan tertib dan berdisiplin.  Tiba-tiba, Alim bertanya kepada ibunya untuk memberikan sedikit buah-buahan kepada Sulaiman, anak kepada jiran mereka. Dia teringat akan pesan supaya berkongsi barang atau makanan yang disukai. Alim dipuji ibunya kerana mengingati pesan tersebut. Alim terus membungkus sedikit buah-buahan ke dalam plastik dan terus pergi ke rumah Sulaiman. Dia memberikan buah-buahan tesebut kepada Sulaiman. Alim kemudiannya pulang ke rumah dan membantu adik beradik yang lain mengemas rumah. Ketika dia hendak membuang sampah di luar rumah, dia terserempak dengan Mak Cik Timah, ibu kepada Sulaiman. Mak Cik Timah berterima kasih kepada Alim kerana telah memberi buah kepada anaknya. Mak Cik Timah gembira kerana Alim baik terhadap anaknya. Hatinya terharu mengenangkan budi baik yang telah Alim tunjukkan. Dia mendokan kesejahteraaan Alim dan keluarga.

Rujukan :
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi.

Comments